zaterdag 29 januari 2011

Ooglaseren in het buitenland uiterst betrouwbaar

Met grote verbazing heb ik kennis genomen van twee artikelen in het AD van woensdag 15 april waarin botweg wordt gesteld: “Ogen laseren in buitenland riskant” en het tweede artikel refereert aan een Nederlandse oogarts die in Portugal met verouderde laserapparatuur werkt (is trouwens oud nieuws)

Het Oogziekenhuis presenteert zich in dit artikel als “de enige specialistische instelling in Nederland” Een hieraan verbonden oogarts meldt dat mensen “hun ogen zonder uitzondering altijd in Nederland (dienen) te laten laseren” omdat “de kwaliteit hier gewoon beter is gewaarborgd” en de kans groter wordt om elders gelaserd te worden met “tweedehands laserapparatuur” door “slecht geschoolde artsen”.

Buitengewoon boute, generaliserende, suggestieve en protectionistische uitspraken van oogarts J. van Rooij die hiermee kennelijk een eigen belang dient, namelijk een klantenstroom op gang brengen richting Rotterdam en de gewone consument hiermee onnodig afschrikt.

Gelukkig erkent ook hij dat: “Het ook in Nederland wel eens fout gaat”. Tja, maar dit gebeurt echt vaker dan men denkt, ook al verschenen er in de Nederlandse media recentelijk al vele berichten die melding maken van Operatie Kamers die worden gesloten omdat er veel mis mee is, specialisten aan de drank zijn en er veel gesjoemeld wordt met declaraties! Tevens worden de fouten die in Nederland worden gemaakt in ziekenhuizen veelal niet aan de grote klok gehangen maar intern ‘opgelost’ of met de mantel der liefde, intercollegiaal, bedekt. Of patiënten wordt de mond gesnoerd!

Inter-Vision Ooglaseren erkent dat niet iedere bemiddelaar of aanbieder van laserbehandelingen in het buitenland zijn vak verstaat en / of ongecontroleerd behandelingen laat uitvoeren bij dubieuze klinieken bij willekeurige oogartsen en pleit hierbij al langere tijd voor een kwaliteitskeurmerk. Veel aanbieders zijn simpelweg medische reisbureaus of handige zakenlui die het laseren als een gat in de markt hebben ontdekt. Het ontbreekt bij deze bedrijven echter aan medische expertise, evenals voor- en nazorg. Helaas bepalen deze bedrijven kennelijk wel het beeld in Nederland en weten zij met mooie praatjes veel klanten te lokken.

Inter-Vision neemt dan ook scherp stelling in deze daar zij haar klanten een geheel verzorgd medisch traject aanbiedt, waarbij wordt gewerkt conform de richtlijnen van het N.O.G. en het Ziekenhuis in Istanbul (UHG) ISO gecertificeerd is, werkt met de meest moderne laserapparatuur en tevens behandelingen uitvoert waar men in diverse ziekenhuizen en / of klinieken in Nederland niet aan begint vanwege het ontbreken van expertise en / of de benodigde (dure) apparatuur. De behandelend oogchirurg is zeer bekwaam en geniet internationaal bekendheid. Er reist niemand af naar het behandelend ziekenhuis alvorens een zeer uitgebreid vooronderzoek heeft plaatsgevonden en tevens is er te allen tijde overleg met de operend oogchirurg. Iedere reis wordt begeleid door een optometrist en deze assisteert ook op de O.K! Van iedere individuele klant wordt het volledige medisch oogdossier altijd beoordeeld door de uitvoerend oogchirurg alvorens er überhaupt wordt overgegaan tot behandeling.

Ik betreur het dan ook ten zeerste dat Jeroen van Rooij zijn huiswerk kennelijk niet heeft gedaan en zich ervan af denkt te kunnen maken met: ”Ik wil niet het beeld schetsen dat alle klinieken in het buitenland slecht zijn” De teneur van het ongenuanceerde artikel is duidelijk en met twee woorden samen te vatten: broodnijd en sluikreclame!

Het lijkt mij namelijk niet zo moeilijk om te achterhalen waar de beschreven fouten / missers worden gemaakt! Patiënten kunnen immers meedelen waar en door wie zij zijn behandeld en met welke organisatie zij in zee zijn gegaan. Waarom niet de betreffende organisatie(s) bij naam noemen, maar er bewust voor kiezen op alle ‘buitenlandse’ aanbieders moedwillig een smet te werpen?

Als je mensen wil waarschuwen doe het dan goed. Oogarts van Rooij lijkt hiermee nu zelf goede sier te willen maken (lees sluikreclame) voor zijn eigen kliniek. Tevens geeft van Rooij hiermee aan dat een Nederlandse oogarts: “iemands ogen heeft behandeld terwijl dat eigenlijk niet kon” Gelukkig gebeurt zoiets in het buitenland hoor ik iedereen al denken waarmee, alweer, de suggestie wordt gewekt dat alleen in Nederland betrouwbaar wordt gelaserd!

Welnu, het moge duidelijk zijn dat Inter-Vision zich in het geheel niet voelt aangesproken door deze berichtgeving en zich niet in het artikel herkent. Een rectificatie van het artikel op grond van schadelijke, lasterlijke en generaliserende opmerkingen jegens Inter-Vision, als aanbieder van medisch betrouwbare ooglasercorrecties in het buitenland, lijkt mij niet meer dan op zijn plaats.

Johan Bergen BOptom, optometrist

Inter-Vision Ooglaseren

Bron: ooglaservergelijking.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten